Inmiddels kent iedereen wel het dividend verhaal van Rutte. Op gemeentelijk niveau vinden dit soort zaken ook plaats. Hier worden de Gemeenteraden als hoogste orgaan bij voortduring gebruikt als stemvee.
De betrouwbare overheid (doen wat je zegt) gaat ook op gemeentelijk niveau maar één kant op. Burgemeester en wethouders, maar ook sommige fractievoorzitters doen in Wassenaar regelmatig toezeggingen over zaken waarover zij helemaal niet bevoegd zijn. Het gebeurt echter nooit naar de gewone man maar uitsluitend naar hun (invloed)rijke vrienden. Nu is het wel zo dat juist die “vrienden” erg veel druk zetten op deze bestuurders maar dan nog mag er geen sprake zijn van een rubberen rug. Bestuurders moeten betrouwbaar zijn en zij gaan niet over vergunningen en dergelijke, die niet binnen de bestaande wet- en regelgeving vallen. Het zij immers uitsluitend de raden die in een dergelijk geval daarover gaan..
Na de vele affaires, onder andere rond de Amerikaans Ambassade, bouwprojecten aan de Rijksstraatweg, bij de ANWB en Museum Voorlinden, speelt er nu weer iets. De bewoners rond de Buurtweg zijn belazerd met een gemanipuleerde verkeersprognose van Mobycon waardoor er voor Museum Voorlinden een vergunning geregeld werd in een kwetsbaar natuurgebied waarin alle wet en regelgeving de vestiging van een dergelijk bouwvoornemen verbood. Museum Voorlinden wist al voor de opening dat de bezoekersaantallen (jaarlijks 75.000) veel hoger zouden liggen dan geprognotiseerd was en waarmee de raad en de bewoners in slaap gesust werden. In de eerste 3 maanden van 2016 werden het er 85.000 en in 2017 waren er al 159.000 bezoekers. Nu zijn dus alle vergunningen voor het Museum Voorlinden gebaseerd op de lagere bezoekersaantallen. Heeft Wassenaar nu ook Scheveningse toestanden te verwachten dat er ineens iets verkeerd gaat. Hoe zit het met de bouwveiligheid, met de brandveiligheid, de Wet Natuurbescherming etc etc.
Eigenaar van Caldenborgh zou al voor de opening in september 2016 de toenmalige burgemeester Jan Hoekema gevraagd hebben of hij een extra parkeerplaats aan kon leggen circa 250 auto’s. Jan Hoekema zou gezegd hebben; “Doe maar, dat regel ik wel”. De illegale parkeerplaats lag er al toen het museum geopend werd.
Dat kan natuurlijk niet. De gemeenteraad heeft nu aangedrongen op handhaving. Handhaving wil zeggen dat de illegaal aangelegde parkeerplaats verwijderd moest worden omdat het zelfs als men dat zou willen niet aan de wettelijke eisen voldeed. Het huidige College draalt en weigert dat.
Er wordt door de huidige wethouder gezegd dat hij er alles aan doet om alsnog een vergunning voor een nieuwe parkeerplaats te realiseren. Wethouder Kees Wassenaar moet echter zijn best doen om betrouwbaar te zijn naar de bewoners rond museum Voorlinden. De overlast zou toch beperkt zijn en blijven??
Van Caldenborgh zegt dat hij geen ondergrondse parkeerplaats kan realiseren vanwege de kosten. De investering voor het museum was naar verluid 45 miljoen gebaseerd op 75.000 bezoekers jaarlijks. Het zijn er ruim 80.000 meer a raison van 17,50 per bezoeker. De vaste lasten stijgen nauwelijks dus waar is het probleem, er moet toch voldoende geld zijn om de extra investeringskosten te dekken.
Maar met die oplossing zijn we er nog niet. De buurt is beloofd geen extra verkeersoverlast en dat de verkeersveiligheid niet zou verslechteren. Dat doet het wel. Van Caldenborgh presteert het zelfs te zeggen dat de buurtbewoners het maar zelf moeten weten indien zij de illegale parkeerplek weg willen hebben, dan krijgt de wijk te maken met parkeeroverlast. DLW is alleen bereid mee te denken over extra parkeerplaatsen indien er oplossingen zijn voor de verkeersoverlast en de verkeersveiligheid wordt opgelost. Wij zien daar meerdere oplossingen voor;
De ingang aan de Buurtweg afsluiten en een nieuwe in- en uitgang achterlangs via de Landscheidingsweg is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is ook de ingang aan de Buurtweg afsluiten maar de bestaande inrit te maken via de bestaande parkeerplaats van de hockeyvelden en de bestaande afrit van de Landscheidingsweg. Ook kan Voorlinden zoals in andere landen gaan werken met een reserveringssysteem waardoor het maximum aantal bezoekers gehandhaafd wordt op 75.000 bezoekers. Dan voldoen de bestaande parkeervoorzieningen. In de wijk moet een parkeervergunningen systeem komen zoals er rond Duinrell ook is. Nog een andere mogelijkheid is een shuttlebusje.
Nu even naar de situatie rond Valkenburg. Op 17-12-2018 komt Wassenaar met het volgende persbericht;
De gemeenteraden van Katwijk en Wassenaar hebben zich meermaals uitgesproken voor behoud van het zweefvliegen op. voormalig Vliegveld Valkenburg. Dat werd verwoord in (unaniem) aangenomen moties. Een van de redenen was dat de zweefvliegactiviteiten konden bijdragen aan het vaststellen van een grotere Groene Buffer.De staatssecretaris nam dit over en hij gaf het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) opdracht meer aandacht aan dit maatschappelijk doel te besteden.
Nu blijkt dat de Provincie, het RVB en Katwijk de vliegactiviteiten hebben uitgeruild voor de testlocatie/safetybox Unmanned Valley Valkenburg (UMV).
Onze wethouder stond weliswaar bij het overleg buitenspel maar hij heeft, zonder dit te bespreken met de gemeenteraad, de bestuurlijke afspraken ondertekend.
De raden moeten nu instemmen met de bestuurlijke afspraken zonder de details te kennen. Het RVB en de Provincie Zuid Holland hebben overduidelijk een enorme invloed genomen op zaken waar zijn niet over gaan. Het is bij de raden ook niet bekend welke personen en organisaties invloed hebben gehad op en betrokken zijn bij deze bestuurlijke afspraken. Het is duidelijk dat hier de indruk wordt gewekt van een vorm van nepotisme. De raad van Wassenaar is op 10 januari 2019 nog steeds niet geinfomeerd over hetgeen er nu bestuurlijk is afgesproken terwijl de raad van Katwijk eea al zelfs op de raadsagenda heeft staan;
Aan de hand van de schimmige besluitvorming kan men constateren dat er hele andere belangen spelen. De geheimzinnigheid rond de nog steeds bestaande vliegveldvergunning en het niet volledig ontmantelen, notabene juist in dat gebied dat voor UMV wordt beoogd, versterkt deze constatering.
DLW heeft hierover raadsvragen gesteld om dit vanuit Wassenaar zelf boven water te krijgen samen met wie en wat er nu besproken en afgesproken is.
Met de gemaakte bestuurlijke afspraken wordt niet voldaan aan de raadsopdracht die bij de bespreking van de IRV is gesteld. Er is daarnaast nog steeds onduidelijkheid over de eis van Katwijk om een toegangsweg (langs onze Watering) door onze Groene Buffer aan te leggen. Zie het volgende stuk met de gemarkeerde passage;
De raad van Wassenaar zal de leugen gebruiken door voor te stellen dat deze afspraken een grotere en robuustere Groene Buffer mogelijk maakt. Het tegendeel is waar.
Fractie van DLW
www.democratischeliberalen.nl