Overleg over de keuzes over de parkeerplaats Voorlinden
Op 7 januari 2018 legde het college van Wassenaar aan de raad een stuk voor over de keuzes voor een extra parkeerplaats bij museum Voorlinden.
Er zijn nogal wat meningen en discussies ontstaan over de illegaal aangelegde parkeerplaats en met name wat een geschikte plek zou zijn. Maar daar gaat het niet over. Er moet een structurele oplossing komen voor de verkeersproblemen en alle overlast die daaraan gerelateerd is.
Wil de raad nu wel weer afwijken van het bestemmingsplan. Wil de raad de buurt opzadelen met ongewenste ontwikkelingen of wil de raad op dit moment dat er gehandhaafd wordt omdat er sprake is van een illegaal aangelegde parkeerplaats. Het antwoord op die laatste vraag is ieder geval ja, de raad wil dat er gehandhaafd wordt.
Het lijkt erop dat een betrouwbare overheid In Wassenaar bestaat uit het nakomen van toezeggingen door de coalitie nadat onbevoegd toezeggingen gedaan zijn door een burgemeester Jan Hoekema. Leg die extra parkeerplaats maar aan heeft de toenmalige burgemeester volgens de heer van Caldenborgh gezegd. Dat regelen we wel zou Hoekema gezegd hebben. Dit gebeurde nog voor de opening dus men wist donders goed dat er veel meer bezoekers zouden komen dan wat tegen iedereen werd gezegd. Schrijnender is het feit dat op deze prognoses alle vergunningen zijn verleend.
Op 31 mei 2013 heeft het college van B&W van de gemeente Wassenaar een vergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) verleend voor het bouwen van een tentoonstellingsgebouw met omliggende terreinwerken. Bij deze omgevingsvergunning hoorde de verklaring van geen bedenkingen (VVGB) die de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) namens Gedeputeerde Staten (GS) op 27 mei 2013 heeft afgegeven. De ODH heeft namens GS verklaard, gelet op artikel 4Tb, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, geen bedenkingen te hebben tegen de bouw en exploitatie van een tentoonstellingsgebouw naast het bestaande landhuis gelegen op landgoed Voorlinden gelegen nabij het Natura 2000-gebied’Meijendel & Berkheide’. Dit alles was gebaseerd 75.000 bezoekers per jaar en de, zoals nu blijkt, gemanipuleerde verkeersprognose van Mobycon.
Op 11 november 2016 heeft de Coöperatie Mobilisation for the Environment U.A. (MOB) een verzoek om handhaving ingediend op grond van de Wet natuurbescherming (Wnb) vanwege de aanleg van extra parkeervoorzieningen op de locatie ‘Landgoed Voorlinden’, Buurtweg 90 te Wassenaar. MOB stelt dat met genoemde parkeervoorzieningen een groter aantal voertuigbewegingen wordt gefaciliteerd ten behoeve van een gemotoriseerd bezoek aan museum Voorlinden. Met een groter aantal voertuigbewegingen zou een toename optreden van de stikstofdeposities op reeds stikstof overbelaste duinnatuurvegetaties in Natura 2000-gebied ‘Meijendel & Berkheide’. Op dit moment zou er sprake zijn geweest van een onderzoek op basis van 125.000 bezoekers per jaar. Op 10 september 2016 was de opening. Er was toen reeds een extra illegale parkeerplaats aangelegd. Op dat moment weigerde alle betrokkenen nog actuele cijfers bekend te maken.
Tot eind van het jaar trok het museum al 85.000 bezoekers. Het voorziene aantal bezoekers per jaar van 75.000 waarop alle vergunningen gebaseerd waren bleek achteraf ruimschoots overschreden. Later zegt van Caldenborgh de illegale parkeerplaats in overleg en met toestemming van de toenmalige burgemeester Jan Hoekema te hebben aangelegd, nog voor de opening, omdat hij veel meer bezoekers dacht te kunnen verwachten. Hoekema zou gezegd hebben; “Doe maar, regel ik wel”. Hoekema ontkent dit uiteraard.
Op 9 december 2016 schrijft de Volkskrant naar aanleiding van een interview met eigenaar van Caldenborgh en directeur Pijbes van Museum Voorlinden in de Volkskrant het volgende; “Van Caldenborgh en Pijbes willen niet bekendmaken hoeveel bezoekers zij verwachten. Het enige wat de ondernemer erover wilde zeggen, was dit: ‘Wij zouden het sympathiek vinden als we heel erg veel mensen krijgen.”
Op 5 juli 2018 schrijft Omroep West; “’Die vele bezoekers kwamen er inderdaad. Het museum, dat in september 2016 zijn deuren opende, trok in het eerste jaar 159.000 bezoekers. Dat is ongeveer twee keer zoveel als van tevoren was verwacht. Om op drukke dagen genoeg parkeergelegenheid te bieden, werd een nieuwe parkeerplaats aangelegd op het terrein. Daarvoor werd echter niet de benodigde vergunning aangevraagd”.
“We dachten dat het kon”‘, zegt directeur Suzanne Swarts. “Het was de bedoeling om de vergunning daarvoor met terugwerkende kracht in orde te maken. Dat is niet gelukt. Nu gaan we met de gemeente in gesprek over hoe we dit probleem samen kunnen oplossen”.
De Wassenaarse gemeenteraad stemde in de zomer van 2018 in met een motie waarin werd besloten dat het parkeerterrein bij Museum Voorlinden moet verdwijnen. Voor extra (ruim 250) parkeerplaatsen is geen vergunning afgegeven. Het museum wilde met het parkeerterrein juist de buurt ontlasten en wildparkeren tegengaan. “Maar als het terrein moet verdwijnen, dan moet dat maar”, zegt Van Caldenborgh.
De eigenaar denkt dat de buurt niet echt blij zal zijn als het parkeerterrein daadwerkelijk weg moet. “De overlast zal enorm toenemen”‘ vervolgt Van Caldenborgh. Hij kan zich niet voorstellen dat de gemeente Wassenaar het conflict op het spits zal drijven.
Alternatieve oplossing
Van Caldenborgh stelde verder dat de gemeente Wassenaar streeft naar een alternatieve oplossing, maar daarvoor moet dan wel een nieuwe vergunningsaanvraag worden ingediend. De handhaving van de huidige motie sluit het nadenken over een oplossing overigens niet uit, aldus de raadscommissie in een stappenplan. DLW vraagt zich dat af omdat er geen structurele oplossing is gekomen voor het verkeersprobleem.
In een reactie laat de persvoorlichter van de gemeente zich in soortgelijke bewoordingen uit. De brief die het museum heeft gekregen is pas een aankondiging van een voorlopige maatregel. Pas als goed overleg niks oplevert zal de gemeente de boete echt opleggen, maar dat zal niet eerder zijn dan in februari of maart 2019. Het museum kan dan nog naar de rechter stappen. De gemeente hoopt er voor die tijd met Van Caldenborgh uit te komen.
Met wat voor gemanipuleerde prognose is de raad indertijd met een kluitje in het riet gestuurd? Alle kritiek mbt bezoekersaantallen werd lachend weggewuifde en nu zitten wij met de gebakken peren. Nee, niet de wijk Binnen Klingen in Wassenaar maar van Caldenborgh zelf zit met de gebakken peren.
Hoekema ontkent de toezegging en van Caldenborgh zegt nu dus ‘ als ik de parkeerplaats moet weghalen dan moet de buurt het maar zelf ervaren, dan parkeert men in de wijk’. Hij gaat daarbij voorbij aan het feit dat er een maximum van verkeersbewegingen aan de buurtbewoners is toegezegd. Er is namelijk een verkeersprognose gemaakt indertijd door Mobycon. Dat zou na verloop van tijd zelfs geëvalueerd worden . Waar blijft de actie nu blijkt dat alle prognoses onjuist waren. De buurt met alles maar slikken zo lijkt het wel. Maar zo is het niet wat DLW betreft
Op basis van dat Mobycon rapport zijn alle vergunningen afgegeven. Voor onze fractie is een betrouwbare overheid een overheid die doet wat zij zegt. Een raad en college die dus naar de bewoners toe zich aan wet- en regelgeving houdt, die zich houdt aan de gemaakte afspraken. Natuurlijk is het prachtig dat wij zo een mooi museum binnen onze grenzen hebben mar moet alles daarvoor sneuvelen. Wij denken dat dat niet reëel om te eisen.
In dit dossier gaat er bewust of onbewust van alles mis. De lachende derde lijkt Museum Voorlinden te worden ten koste van de bewoners. Er was geen museum gekomen als er voor de maximum verkeersbewegingen geen toezeggingen waren gedaan. Nog meer bezoekers dan de prognose in beeld bracht was nooit geaccepteerd zonder een nieuwe aansluiting zodat er geen extra verkeersoverlast zou zijn voor de buurt.
Over hoeveel verkeersbewegingen hebben wij het nu en hoeveel meer is dat dan voorzien in de prognose? Dit probleem zal toch echt opgelost moeten worden voordat er überhaupt gesproken kan worden over opties voor extra parkeervoorzieningen wat DLW betreft. De oplossingen zijn er. Een shuttlebus, een nieuwe ontsluiting achter de hockeyvelden en de toegang aan de buurtweg afsluiten, een toegang via de bestaande afrit van de landscheidingsweg of een reserveringssysteem zodat er niet meer bezoekers komen dan het aantal waar alles op gebaseerd is, dat zijn zo maar wat denkbare oplossingen.
Alle vergunningen, ook de gebruiksvergunningen met name rond de brandveiligheid en verkeersveiligheid, zijn gebaseerd op de (zoals nu blijkt) gemanipuleerde prognoses. Het is heel eenvoudig om te voldoen aan de gemaakte prognoses. Ga werken met een reserveringssysteem zoals het in het buitenland ook gebeurt.
Het betreffende gebied waar het museum is gevestigd is zeer kwetsbaar. Wat hebben de grotere bezoekers aantallen voor invloed op de buurt en op het betreffende gebied cq op de afgegeven vergunningen. Lopen wij nu al een risico op Scheveningse toestanden. Wat voor risico loopt Wassenaar in het geval van calamiteiten. Moet de vergunningen niet eerst opnieuw tegen het licht gehouden worden? Wanneer gebeurt dat?
We hebben het wat DLW betreft nu niet over opties voor een extra parkeervoorziening maar over het handhaven van iets wat illegaal is aangelegd in een zeer kwetsbaar gebied.
Het landgoed Voorlinden is gerangschikt als een NSW Landgoed. Dat houdt in dat de eigenaar belangrijke fiscale voordelen heeft genoten en nog steeds geniet.
Een van de voorwaarden voor het aanleggen van een parkeerplaats is dat de parkeervoorzieningen ondergeschikt zijn aan het gebruik. Dat gebruik en alle vergunningen zijn gebaseerd op 75.000 bezoekers per jaar. De legale parkeervoorzieningen samen met de illegale parkeervoorzieningen zijn nu al (maar ook in de toekomst gebaseerd op een veelvoud aan bezoekers) en zijn daarmee niet meer ondergeschikt aan het vergunde gebruik en de NSW rangschikking. Heeft de gemeente overleg gehad met de 2 bevoegde instanties hierover nu aan de voorwaarden van de NSW rangschikking niet voldaan wordt?
Welke genoten fiscale voordelen moeten nu door de eigenaar worden terugbetaald? Welke genoten voordelen komen te vervallen? Wat is het bedrag van beide genoten fiscale voordelen? Wat heeft het rijk aan inkomsten gederfd? Idem de gemeente Wassenaar?
Wat is de WOZ waarde van het landgoed en wat is de waarde van het hoofdhuis en van het museum en wat wordt er aan OZB betaald voor het landgoed en de opstallen. Indertijd heeft burgemeester Hoekema ook toegezegd te willen bewerkstelligen dat het museum zou worden vrijgesteld van de OZB. Is dat door hem ook geregeld? Was hij daartoe bevoegd?
DLW heeft tijdens de vergadering vragen gesteld aan de betreffende wethouder maar geen antwoord gekregen. Eerst wil DLW een structurele oplossing voor het verkeersprobleem voordat wij ook maar bereid zijn over een extra parkeerplaats te praten. Er worden nu dan maar weer door DLW vragen gesteld over het handhavingsbeleid.